Därför behöver du en blogg

Håll igång informationsflödet och nå ut med hjälp av en företagsblogg. Med bloggen kan du bygga upp publik över tid vilket kan generera trafik och leads.​ En bra blogg hjälper också din sida att hamna högre upp på Google.

Därför behöver du en blogg – information som konkurrensmedel

En läsvärd blogg gör att både dina blivande- och nuvarande kunder hittar till dig när de söker. Internet är en mötesplats med ett oändligt antal mötesplatser. Mötesplatser där företag kan träffa nya potentiella leverantörer, nya kunder, sina nya anställda eller nya samarbetspartners. Internet är en mötesplats där människor träffar nya människor och en plats där människor rekommenderar eller övertygar andra om hur bra en idé eller produkt är. Affärer uppstår där företag och människor möts.

Blogg, wordpress

Det är viktigt att hålla igång sin blogg för att nå ut och synas i mediebruset. Den digitala världen är inte begränsad till att vara bara digital. Det digitala och det verkliga är inte två separata, de är en del av varandra. Oavsett var informationen kommer ifrån hamnar den i läsarens huvud.

Bloggen skapar värde

Bloggen och all information du skapar och delar finns kvar och skapar bestående värden. Bloggen gör det också möjligt att ha kontakt med befintliga och framtida kunder under lång tid.

Bloggen – dina säljares bästa arbetskollega

Alla företag måste jobba med försäljning. Det är säljaren som skapar rubrikerna, som skapar affärer, som skapar sysselsättning, som skapar intäkter, som skapar överlevnad och långsiktig konkurrensförmåga.

Dagens kunder läser på allt mer innan de tar kontakt med ett företag, en leverantör eller innan de köper en produkt eller tjänst. Kunden letar själv fram den information den behöver för att kunna ta ett så bra beslut som möjligt. Ett dåligt beslut ska inte behövas tas eftersom informationen finns tillgänglig.

En blogg kan något som en traditionell säljare inte klarar. Ett blogginlägg som skrivs och publiceras i Uppsala klockan 8.45 en måndag kan vara i Sundsvall och Köpenhamn samma tid. Läsarna där kan, om de gillar blogginlägget, dela det på sina sociala medier och vips befinner sig inlägget på 50 nya ställen (eller mer) i världen innan klockan ens slagit 10.00.

Direkt kanal till företagets experter

En välskriven blogg är baserad på hur kommunikationsplanen skildrar företagets målgrupper, deras roll, deras beslutspåverkan samt kompetens, utvecklings- och ansvarsområden. Utifrån beskrivningen av målgruppen kan blogginlägget anpassas och riktas för att hamna hos rätt läsare/mottagare. En blogg kan sätta en önskad kund i direktkontakt med företagets expertis, vilket underlättar för en blivande kund som letar efter kunskap och information.

Texter kan göras mer allmänna för att fungera bättre i sociala medier och för att nå en bredare publik. Allt har att göra med hur företaget ser på sitt företag och i vilka sammanhang man vill närvara i och vilken information man vill ge. Se till att materialet är relevant för målgruppen. Sociala medier bygger på snabb kommnunikation. Du har bara ett ögonblick på dig att fånga någons uppmärksamhet.

En blogg tvingar fram nya perspektiv

Att blogga är att närvara. Att blogga är att delta i minglet digitalt. Med en blogg blir du tvingad att ständigt uppfinna och upptäcka nya aspekter av din verksamhet. Ett minnesvärt exempel är ett företag som tänkte att de hörde hemma i diskbranschen plötsligt, genom att tänka några steg längre befann sig i både ergonomibranschen och arbetsmiljöbranschen. Detta resulterade i större kommunikationsmöjligheter och kontaktytor.

Genom bloggen bjuder du in läsaren till din värld

I ett informations- och kunskapssamhälle är det informationen som visar att du överhuvudtaget existerar och gör att du syns i sökmotorerna. När vi skriver är det i läsaren hjärna vi vill hamna. Så tänk på en person inte en hel marknad eller målgrupp. I målgruppsbeskrivningen tänker vi kanske i genomsnittstermer men tänk på att genomsnittsmänniskan kanske inte existerar. Se en riktig person framför dig. Anledningen till att människor söker på nätet är att de behöver informationen. Se till att ge dem informationen.

Blogga – visa vem du är

”Det behöver inte stå så mycket på vår hemsida”, ”Våra besökare vill bara veta var vi finns och när vi har öppet”. ”De behöver bara kunna ringa oss”. Känner du igen dig? Detta har vi hört ofta genom åren och därför har många hemsidor och företagssajter legat och skvalpat som herrelösa skepp på nätet.

Är detta ett problem? Nej, inte för dig som tror tvärtom utan tror på att hålla igång informationsflödet. För dig finns det ett jättemöjlighet att ta vara på. För vem väljer ett företag eller en leverantör som inte vill berätta om sig. Eller kanske ännu värre, inte har någonting att berätta. Ska det tolkas som att det inte finns något att berätta, att det inte finns någon kunskap, ingen vision, ingen idé, inget engagemang för kunden, för samhället och för omvärlden. Idéer och kunskap är ju vad verksamheter skapas ur. Hur kan nyttan förmedlas och säljas utan information? Hur får vi läsarna som inte heller finns, att förstå idén och våga investera i en idé som nästan inte finns?

Bloggen omvandlar besökare till kundämnen/leads och kunder

Bloggen och all information du skapar och delar finns kvar och skapar bestående värden och möjliga kontakter med framtida kunder under en lång tid. Till skillnad mot sponsrade, betalda annonser och inlägg i tidningar, sökmotorer och andra platser på nätet finns din blogg och din information kvar och fortsätter att bygga publik och leverera trafik till din hemsida. En betald annons däremot slutar leverera i samma ögonblick betalkampanjen är slut. För utom det har den egna bloggen en högre konverteringsgrad än en betald annons. Det vill säga ett bloggklick (organisk träff i sökmotorn) har en betydligt högre köpbenägenhet än en annonsklick. Dock kan betalda aktiviteter vara ett bra komplement till den övriga marknadsföringen.

Bloggen ger momentum och kvalitetsmedvetenhet hos hela företaget

Ett aktivt informationsarbete kan likställas med företagets nervsystem. Att ständigt söka och hitta nya perspektiv, inlägg, berättelser och samtalsämnen inom företaget gör en alert och uppmärksam. Ett bra informationsarbete startar med att ställa frågor både internt och externt. Det involverar och engagerar de tillfrågade medan läsarna kan identifiera sig med det skrivna. Trixet är att sätta på sig kundens- medarbetarens eller leverantörens glasögon. Bloggen svetsar ihop företaget där alla arbetar i samma riktning och i samma anda, vilket skapar samstämmighet och tydlighet ut mot publiken, kundämnena och kunderna.