Fördelen med annonsering i sociala medier är att det är lätt att nå en specifik målgrupp. Dessutom erbjuder sociala medier väldigt flexibla annonseringsmöjligheter.
De flesta av oss spenderar flera timmar varje dag i olika sociala medier. Det gör dem till utmärkta kanaler att annonsera i. När du annonserar i sociala medier är ditt företag med och syns i dina kunders vardag.
Instagram, Facebook, LinkedIn eller Youtube?
Så vilka sociala medie-kanaler ska man välja? Det finns ju så många. Vilka kanaler som är mest effektiva för dig beror på vad för slags företag/verksamhet du har. Oftast behöver man prova sig fram för att hitta det som fungerar bäst för verksamheten, produkt eller tjänsten. För att lyckas med annonsering i sociala medier behöver innehållet vara anpassat efter din produkt eller ditt varumärke. Du behöver också veta var din målgrupp finns. Det vill säga i vilka kanaler. När det exempelvis handlar om karriär och yrkesliv är LinkedIn det bästa kanalen. Snapchat använder mest yngre personer och passar bra för företag som riktar sig mot en yngre målgrupp
Fördelar med annonsering i sociala medier
Att annonsera i sociala medier är kostnadseffektivt. Du kan enkelt rikta din marknadsföring till en specifik målgrupp baserat på ålder, kön, intressen osv. En undersökning gjord av Internetstiftelsen visar att 83 procent – av alla internetanvändarna använder sociala medier. Och just därför är det kanaler du och ditt företag bör synas i. Andra fördelar med att marknadsföra sig i sociala medier är att det är relationsbyggande, det driver trafik till din hemsida, det är varumärkesbyggande och det leder till ökad försäljning.