Mobilanpassning, mobil first

Bygg din WordPress-hemsida för mobilen – Mobile first

En vanlig uppfattning är att mobilen främst används när vi är i rörelse och har ett informationsbehov för stunden. Men i verkligheten sker mobilsurf numer lika mycket i hemmet och på jobbet. Mobilen används helt enkelt överallt och under i stort sett hela dagen.

Planerar du att byta till en ny- eller bygga om din WordPress-hemsida gör du klokt i att börja med att bygga den för dina mobila användare. Bygg sen vidare för att passa den traditionella visningen, den på de större skärmarna.

”Mobile first” ger snabbare sidladdningar för mobilsurfare

Bygga din wordPress-hemsida för mobilen – Mobile first, så byggs hemsidan på ett sätt som bäst hjälper den mobila användaren. Samtidigt laddar hemsidorna snabbare i sina respektive visningslägen. Mobilen laddar då till exempel inte ner överflödig data och filer om hur en hemsida ska visas i en stor skärm. Istället laddar den endast ner de filer och data som behövs för den mobila visningen. Mobilen blir både snabbare och billigare att använda.

Men som vid alla projekt är det viktigt att starta med att förstå sina kunder och sina användare. Utöver det du kanske redan formulerat i din marknadsplan är det bra att känna till vad som påverkar beteendet och behoven hos en mobilanvändare.

Rätt information i rätt tid och rätt situation

Serva dina besökare med rätt innehåll i rätt tid. Google har i en egen studie identifierat tre lägen/tillstånd som användaren befinner sig i som mobilsurfare. Nämligen ”repetera nu”, ”uttråkad nu” ”brådskande nu” . Lägen som kanske ska komplettera din marknadsplan.

Repetera nu

Användaren söker återkommande information i realtid. De använder sin mobil för att hålla sig uppdaterad om en viss pågående aktivitet/händelse med repetitiva förändringar. De kan vara ute efter uppdateringar på sportresultat, följa händelseutvecklingar och se reaktioner på viktiga händelser, följa auktioner, lägsta priserna på en viss produkt och så vidare.

Andra exempel på repetera-nu är att kolla vädret eller se de senaste aktiekurserna. Dessa användare vill se en viss typ av information kring en viss aktivitet, händelse eller produkt upprepade gånger, sen är de nöjda och lämnar hemsidan. Dessa användare vill ha just sin information och inte något annat, när de befinner sig i sitt Repetera nu-läge.

I ett e-handelssammanhang kan repetera nu- läget innebära kunder som söker de lägsta priserna eller nya produkter. Som återförsäljare kan du repetitivt tillhandahålla informationen i realtid i form av påminnelse, erbjudande, varning eller annan signal om en viss produkt. Du kan även som återförsäljare skapa ett repetera nu-beteende hos dina kunder genom att sända ut viss information på bestämda tider varje vecka eller varje dag.

Uttråkad nu

Uttråkad Nu uppstår till exempel vid väntan eller inaktivitet i olika sammanhang. Användaren söker efter möjligheter att minska tristessen med hjälp av underhållning eller information ofta via sin mobil. På bussen eller tåget i väntrummet till tandläkaren eller på kafé där människor som väntar eller sitter passiva ofta använder sin mobil för att se sina meddelanden eller för att söka efter uppdateringar i sina sociala nätverk. De har helt enkelt möjlighet att göra något som är mer intressant i den digitalt än i den fysiska världen. Uttråkad nu-läget kan vara en möjlighet för verksamheter med mobil e-handel eftersom det är när de är uttråkade som de har tid att upptäcka nya produkter eller följa leveransprocessen på någon beställd vara.

Men samma användare i uttråkad nu-läget kan också vara svåra att nå eftersom de är engagerade i sina personliga aktiviteter i till exempel Facebook. Det är värt tiden att sätta sig in i att förstå hur dina kunder tänker och beter sig för att få bra kontakt i de olika lägena/situationerna.

Brådskande nu

Den tredje kategorin av mobilanvändning är brådskande nu och som begreppet antyder handlar det om att lösa ett problem snabbt och effektivt. I brådskande situationer som till exempel tåg- och bussavgångar, närliggande restauranger, nästa film, bilbärgning eller liknande. I brådskande nu–läget behöver korrekt information och baserar sina val på trovärdighet, noggrannhet och relevans. Det snabba beslutet måste bli det rätta beslutet.

Mobila handelsföretag de så kallade tid-baserade företaget som drivs av människors brådska, till exempel florister och chokladbutiker på Alla hjärtans dag, restauranger under middagstid, presentbutiker och leksaksaffärer måste särskilt förstå Brådskande nu kunden eftersom de kan vara ombytliga, dömande, otålig och krävande.

Som belöning, är brådskande nu användare ofta beredda att fatta snabba beslut och agera snabbt. En väl utformad och intuitiv mobilupplevelse kan konvertera mobilanvändarna väldigt effektivt.

 

 

Välkommen att höra av dig.

Kontakta oss direkt på: 0733-97 64 97 eller mikael@comigo.se