Trovärdighet, ursprung och syfte viktigt för Google

Googles algoritmförändringar ”Panda” mot länkfarmar pågår för fullt och har redan förbättrat rankingen för ett stort antal webbplatser av hög kvalitet. De flesta av oss har ingenting att vara oroliga över, skriver Google i sitt senaste blogginlägg. Men för de webbplatser som kan ha påverkats negativt av pandaalgoritmerna ger Google vägledning om hur du förbättrar kvaliteten på din hemsida. Med de nya algoritmerna vill Google hjälpa oss att hitta hemsidor med hög kvalitet.

Läsupplevelsen avgör kvaliteten på din hemsida

Att definiera en hemsidas kvalitet är inte så enkelt men Googles egna råd till dig som skriver på hemsidan är att i första hand fokusera på att leverera bästa möjliga upplevelse för läsaren. Fokusera inte på vad du tror att Googles rankningsalgoritmer är för den aktuella perioden. Det naturliga bör ju precis som vid det personliga mötet, vara att visa upp den bästa sidan av ditt företag. Din uppgift som redaktör är att skapa bästa möjliga upplevelse för dina besökare. Det du skriver måste berika dina besökare och inte skapa meningslöst innehåll som skräpar ner och sänker kvaliteten på hela webben. Vårt råd är att avsätta tid och lägga energi på att skapa ett meningsfullt innehåll på din hemsida och på visa ditt engagemang för och kunskap i ämnet.

Några frågor du bör fundera över när du skriver för din hemsida

Naturligtvis avslöjar Google inte sina faktiska algoritmer, men för att förstå Googles tänkesätt, ger sökmotorföretaget några vägledande frågor som kan vara värda att fundera över när du planerar dina nästa drag för din hemsida. (Direkt översatta från Googles blogg)

1. Litar du på den information som presenteras i denna artikel?

2. Är det en originalartikel?

3. Är artikeln skriven av en expert eller entusiast som har kunskap om ämnet, eller är den mer ytlig?

4. Har sidan duplicerats, innehåller överlappande eller överflödiga artiklar om samma eller liknande ämnen?

5. Är innehållet genuint och skriven för riktiga läsare eller verkar innehållet vara skapat enbart för att rankas bra i sökmotorerna?

6. Är artiklarna korta och meningslösa, saknar de värdefulla detaljer?

7. Har sidan ge betydande värde jämfört med andra sidor som syns i sökresultatet?

8. Beskriver artikeln fler sidor av en historia?

9. Har artikeln redigerats bra, eller verkar den slarvig eller hastigt producerad?

10. Ger den här artikeln en komplett eller fullständig beskrivning av ämnet?

11. Är detta den typ av artikel du skulle dela med en vän, eller rekommendera?

12. Har den här artikeln en överdriven mängd annonser som stör det huvudsakliga innehållet?

Fler vägledande frågor som Google rekommenderar dig att fråga dig själv hittar du här.

Lyssna medan du läser: Vem ska jag tro på är ju egentligen vad det handlar om.

 

Välkommen att höra av dig.

Kontakta oss direkt på: 0733-97 64 97 eller mikael@comigo.se


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *