Mer reklam åt folket

På TV 4 är man glad över lagändringen som tillåter 12 minuter reklam varje timme. De har säker all anledning. Det kanske vi alla har som jobbar med reklam och medier:)

För mig som tittare innebär det att jag får räkna med att kanalen gör fler eller längre tillfälliga avbrott i filmen, matchen eller vad jag nu vill titta på för att sända reklam 20 procent av en tiden. Det är inte så anmärkningsvärt kanske. TV4 precis som många andra kanaler måste ju finansieras. Och det är inte alls konstigt att man vill sälja mer reklam. För det är ju de kommersiella företagens affärsidé. – Att sälja reklam och driva företaget mot vinst. Och det finns massor av reklambyråer och mediarådgivare gärna och kanske av tradition fortsätter se masskommunikation och avbrott som det bästa marknadsföringssättet. Det kanske det är: men det är inte helt säkert.

Reklamtid kanske inte ska bestämmas av lagar överhuvudtaget. Kanske är det kanalerna själva som är bäst lämpade att styra över reklamtiden och överlämna till publiken att avgöra om det ens är värt att ”besöka” programmen överhuvudtaget, eller om avbrotten är en möjlighet att hitta på något annat. Kanske en möjlighet att upptäcka något intressant på internet på någon av sina favoritsajter. Kanske en möjlighet att uttrycka sin mening, möjlighet  att lyssna på likasinnade och eventuellt ta emot indivisanpassade erbjudanden eller information.

Ja, vad vet jag. Någonting nytt är på gång. Informationskanalerna blir fler, människorna väljer sina egna informationskanaler. Människor behöver inte längre bara lyssna på vad de stora resursstarka aktörerna vill sälja eller vilka sanningar som gäller.

Så här skriver DN

Välkommen att höra av dig.

Kontakta oss direkt på: 0733-97 64 97 eller mikael@comigo.se


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *