Information som konkurrensmedel

Information som konkurrensmedel. Hur då?

Vår affärsidé är att hjälpa företag att använda sin information som konkurrensmedel. Så formulerade vi oss när vi startade Comigo 2002.  Snart har det gått tio år och affärsidén känns mer rätt än någonsin.

På den tiden var syftet med texten att bli läst, bli trodd och skapa handling hos läsaren. När sökmotorerna fick sitt genombrott lades tonvikten på att skriva för dem, och i vissa fall skrevs texterna b a r a för sökmotorerna. Det var rätt vanligt då att man glömde vem man egentligen skrev för.  ”Upprepa våra viktigaste ord så mycket som möjligt, så kommer vi högre i sökmotorerna” var mångas uppfattning.

Men visst, intresset för att arbeta med informationen på sin hemsida ökade tack vare sökmotorerna. Men de som tänkte på både läsaren och sökmotorerna när de skrev, lyckades bäst med att synas i sökmotorerna, och lyckades förmodligen också bäst med att skapa kontakt med sina besökare och med att förmedla sin idé, sitt erbjudande och sin sakkunskap. De lyckades förmodligen även bäst med att skapa förtroende hos sina läsare och att skapa nya affärer.

Att arbeta systematiskt och aktivt med sin information idag är, om möjligt, kanske ännu viktigare. Du behöver ju närvara på så många fler ställen idag och formaten varierar dessutom från kanal till kanal. Ja, jag syftar på de sociala medierna. Där kan du till exempel inte gå på med dina säljbudskap på samma sätt som i dina broschyrer eller som på din hemsida. I de sociala medierna får du nog ha en liten mjukare framtoning, där handlar det mer om att konversera, lyssna, bjuda in och bjuda upp dina önskade läsare. I de sociala medierna är det konsumenterna som styr informationsflödet, de sprider gärna information de tycker är intressant eller som de instämmer i, inom sina nätverk.

Räkna med att information som konkurrensmedel fortsätter att vara viktigt och fortsätter att bli allt viktigare. För dig som redan arbetar flitigt och medvetet med din information handlar det till stor del om att utnyttja det arbete du redan gör och att anpassa det efter de nya förutsättningarna, de nya beteendena och de nya möjligheterna.

Här är anledningen till att människor sprider din information. Du kanske får idéer till ditt skrivande:

  • Människor som sprider goda idéer känner sig generösa
  • Människor tycker om idéer som gör gott för andra, de vill dessutom att du lyckas med din idé.
  • Att uppmärksamma andra om vad vi upptäckt gör att vi känner oss smarta.
  • Det är roligare att upptäcka, skratta och inspireras tillsammans med andra än att göra det själv.
  • Är jag ensam löser jag det genom att dela en bra idé med andra.
  • Därför att du bad mig dela informationen och det är svårt att inte göra det när du ber mig.
  • Därför om fler känner till din information skulle de vara lyckligare.
  • Att introducera personer för varandra är både roligt och nätverksbyggande.
  • Därför att din service fungerar bättre om fler av mina vänner använder den.
  • Därför att jag bryr mig om andra, och din idé skulle göra dem lyckligare och friskare.

Se Seth Godins lista om varför vi gärna delar med oss av information

Välkommen att höra av dig.

Kontakta oss direkt på: 0733-97 64 97 eller mikael@comigo.se


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *