Gilla, dela, twittra – Google gillar sociala företag

Samtidigt som sökmotorerna blir mer och mer tekniskt sofistikerade tar de nu ytterligare ett steg i förfiningen av sin tjänst. De ber helt enkelt oss sökmotoranvändare om hjälp att rangordna informationen på nätet.

Det innebär alltså att bland annat Google utgår från dig och mig när de rankar informationen, vad vi tycker är viktigt, vilka sidor och artiklar vi gillar, vilka vi delar samt vilka länkar vi klickar på.
Från att har varit sökordsinriktad och fokuserad på sökordsdensitet och inkommande länkar (med varierande och ofta dålig kvalitet m.m.), handlar sökmotoroptimering mer om att skriva tilltalande och intressanta texter som även är enkla att gilla, dela och twittra. Det är alltså du och jag som tillsammans med Google rankar informationen på nätet genom att gilla, dela och twittra om den. – Smart och socialt Google, tillsammans avgör vi vad som är kvalitet på nätet.

Närvaro och engagemang i sociala medierna är viktig marknadsföring

En stark närvaro och ett stort engagemang för och i de sociala medierna blir därför viktigt när du planerar för nästa marknadsföringsperiod. Dina texter blir alltså inte bara delade och synliga i de sociala medierna. Närvaron där bidrar nu även i hög grad till bättre placeringar i sökmotorernas träfflistor.
Hur man engagerar sig, närvarar och skapar en ledande position inom nisch är kanske inte helt självklart. Men så här kan du börja:

 Twittra ofta
 Skapa videos om din nisch
 Utveckla personliga relationer
 Associera med andra auktoriteter
 Ta reda på vad som gör andra auktoriteter till auktoriteter.
 Få auktoriteter att dela våra länkar
 Gör dina tweets (twitterinlägg) tweetbara
 Få dina texter på hemsida, bloggar och nyhetsbrev gillade, delade och twittrade genom att göra dem tilltalande.

Boka gärna in ett möte med oss och få fler idéer

Välkommen att höra av dig.

Kontakta oss direkt på: 0733-97 64 97 eller mikael@comigo.se


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *