En produkt är aldrig bättre än skälet till varför den skapades

En produkt är aldrig bättre än skälet till varför den skapades

”…Jag vill inte veta varför din produkt är bra, eller varför den väldigt bra, inte heller varför den är utomordentligt bra. Jag vill veta varför du är helt fantastisk.” När du kan berätta det, kan andra berätta det för hela världen. Det som är enkelt att förstå och som har mening är enkelt och meningsfullt att dela med sig.

Ovan är naturligtvis ingenting som vi själva hittat på, det är mer en sammanfattning av egna tankar och vad vi ser på Twitter och i andra kanaler på nätet, att initierade och engagerade personer diskuterar och filosoferar kring. Och Twitter är en utmärkt plats att besöka för att få inspiration, uppslag och även feedback för egna idéer. – Testa.

Vad vi själva arbetar med just nu är att fundera över hur vi kan hjälpa en speciell kund att formulera sitt erbjudande gentemot sina marknader. Och syftet är minst lika viktigt som produktegenskaperna, menar allt fler, vilket känns som något vi kan stå bakom. Jag tror vi börjar i den änden när vi börjar vår egen kreativa process.

Människor vill helt enkelt köpa ditt verkliga syfte

Människor nöjer sig inte längre med att tro på dina produkter, de vill tro på dig och det du vill. De måste även förstå och tro på, ja kanske till och med delta i dina skapandeprocesser. Människor vill helt enkelt köpa ditt verkliga syfte, resonerar man. Människor är inte bara konsumenter, de är kännande, intelligenta, tänkande individer. Och att bygga varumärken är idag därför en mer själslig aktivitet än någonsin. Det är vad du tror på, ditt syfte, din själ som fyller varumärket. Det är din själ, ditt syfte och din tro som får människor att vilja köpa ditt märke.

Konkurrera med det du tror på

Marknadsföring idag och i framtiden handlar med andra ord mer om att kommunicera övertygelser än att kommunicera produktegenskaper och fördelar. Ju starkare ditt ställningstagande är, ju tydligare ditt syfte uttalas och ju starkare idé du har, desto starkare blir ditt varumärke. I den traditionella marknadsföringen däremot, där det övergripande syftet verkar vara att tjäna pengar och vinna marknadsandelar genom att bearbeta en stor massa med ett ytligt och oengagerat budskap.

Om det ligger till så och om vi skulle instämma i följande: ”En produkt är aldrig bättre än skälet till varför den gjordes.” (Gapingvoid) kan vi kanske hoppas på, om de här tankegångarna får genomslag hos företag och byråerna, att vi i framtiden utvecklar bättre produkter, att vi får se mer engagerade leverantörer och att människor får en mer meningsfull arbetsplats att gå till.

Välkommen att höra av dig.

Kontakta oss direkt på: 0733-97 64 97 eller mikael@comigo.se


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *