Därför behöver du en blogg – information som konkurrensmedel!

Därför behöver du en blogg – information som konkurrensmedel!

Att hålla igång informationsflödet från ditt företag är det bästa du kan göra för att bygga ditt företag, ditt varumärke, för att bygga upp din publik, för att skapa nya kundämnen, för att konvertera kundämnen till kunder och för att behålla dina kunder under en lång tid för att stärka relationen och efter hand tillgodose en allt större andel kundens totala behov.

Din blogg är en fackla som ska hållas vid liv för att gör dig synlig i det stora ofattbara mediebruset. Den digitala världen är inte begränsad till att vara digital. Det digitala och det verkliga är inte två separata världar de är en del av varandra. Oavsett varifrån informationen kommer hamnar den på samma ställe, i läsarens huvud.

Internet är en mötesplats, eller kanske mer korrekt ett oändligt antal mötesplatser. Mötesplatser där företag möter sina nya leverantörer, sina nya kunder, sina nya anställda eller nya samarbetspartners. Internet är en mötesplats där människor möter sin livskamrat, sin resekamrat, sin nya orkestermedlem och en plats där människor rekommenderar eller övertygar andra om en idé eller en produkts förträfflighet. Och det gör de på många olika sätt. Så det finns alla anledning att komma till mötena på nätet och där göra sig hörd.

Bloggen är dina säljares bästa arbetskollega

Alla företag måste jobba med försäljning därför att det är säljaren som skapar, rubrikerna som skapar affärerna, som skapar sysselsättningen som skapar intäkterna som skapar överlevnad och långsiktig konkurrensförmåga.

Dagens kunder gör sig allt mer pålästa innan de tar kontakt med ett företag, med en leverantör eller innan de köper en produkt. De letar själva fram den information de behöver för att ta ett så bra beslut som möjligt. Att ta ett dåligt beslut ska inte behöva göras eftersom informationen finns tillgänglig, obegränsat i både tid och rum.

En blogg kan något som en traditionell säljare inte klarar: Ett blogginlägg som skrivs i Nacka klockan 7.45 kan vara i Åtvidaberg klockan 7.45 och där kan det stanna för gott och ändå samtidigt serva någon i svensktalande Helsingfors. Läsarna där kan, om de förstår och gillar blogginlägget, dela det och vips befinner sig ditt inlägg i på 30 nya ställen, varsomhelst i världen innan klockan slagit 8.00.

Informationspridning

Via bloggen får dina kunder en direkt kanal till ditt företags verkliga expert

AffärsplanEn välskriven blogg utgår från hur kommunikationsplanen beskriver företagets målgrupper, deras roll, beslutspåverkan och kompetens- och utvecklings- och ansvarsområden med mera. Utifrån målgruppsbeskrivningarna kan blogginlägget anpassas och riktas för att hamna hos rätt läsare. En blogg kan sätta en önskad kund i direktkontakt med företagets samlade sakkunskap och expertis, vilket underlättar för en kunskapssökande blivande kund.
Ibland kan texter göras mer allmängiltigt för att fungera lite bättre eller sociala medier och därmed nå lite bredare. Allt har att göra med hur företagets ser på sitt företag och i vilka sammanhang man vill näravara och serva människor med information.

En blogg tvingar fram nya perspektiv och ökar kontaktytorna

Att blogga är att närvara, att delta i minglet på nätet. Md en blogg blir du tvingad att ständigt uppfinna och upptäcka nya perspektiv på din verksamhet. Ett minnesvärt exempel är ett företag som tänkte att de hörde hemma i diskrummet och diskbranschen plötsligt, genom att tänka några steg till plötsligt befann sig i ergonomibranschen, arbetsmiljöbranschen, energieffektiviseringsbranschen, i logistikbranschen, miljöbranschen, upplevelsebranschen. Detta gav en mycket större kontaktytor och kommunikationsmöjligheter.

Därför behöver du en blogg - Information som konkurrensmedel

Blogga, visa vem du är, var du kommer ifrån och vad du står för

”Det behöver inte stå så mycket information på vår hemsida, det blir bara jobbigt att läsa.” Våra besökare vill bara veta var vi finns och när vi har öppet. ”De behöver bara kunna ringa oss”. Det blir bara rörigt med massa text. Känner du igen dig? Förmodligen gäller inte detta dig eftersom du läst ända hit. Men det har vi hört ofta genom åren och därmed har hemsidorna legat och skvalpat som herrelösa skepp på cyberoceanen.

Är detta ett problem? Svaret på den frågan måste bli – Nej inte för dig som tror tvärtom, som tror på att hålla igång informationsflödet. För dig finns det ett jättemöjlighet att ta vara på. Därför att vem väljer en leverantör som inte vill berätta om sig, eller kanske värre ändå inte har någonting att berätta. Ska det tolkas som att det inte finns något att berätta, att det inte finns någon kunskap, ingen vision, ingen idé, inget engagemang för kunden, för samhället och för omvärlden. Idéer och kunskap är ju vad verksamheter skapas ur. Hur kan nyttan förmedlas och säljas utan information? Hur får vi läsarna som inte heller finns, att förstå idén och våga investera i en idé som nästan inte finns?

Bloggen bjuder in läsaren i din värld och skapar trafik till din hemsida

I ett informations- och kunskapssamhälle är det informationen som visar att du överhuvudtaget existerar och gör dig gällande i exempel sökmotorerna där det görs 50 miljoner sökningar dagligen i Sverige. När vi skriver är det i läsaren hjärna vi vill hamna. Så tänk på en person inte en hel marknad eller målgrupp. I målgruppsbeskrivningen tänker vi kanske i genomsnittstermer men tänk på att genomsnittsmänniskan kanske inte existerar. Se en person av kött och blod framför dig och var en person av kött och blod som tror på något, som kan något specifikt och som vill något gott så får du rätt stuk på bloggen. Anledningen till att människor söker på nätet är att de behöver informationen. Se till att ge dem informationen.

”Anledningen till att människor söker på nätet är att de behöver informationen. Se till att ge dem informationen.”

Bloggen omvandlar publik till kundämnen och kunder

Bloggen bygger bestående värden

Bloggen och all information du skapar och delar finns kvar och skapar bestående värden och möjliga kontakter med framtida kunder under lång tid. Till skillnad mot betalda, sponsrade annonser och inlägg i tidningar, sökmotorer och andra platser på nätet finns din blogg och din information kvar och fortsätter att bygga publik och leverera trafik till din hemsida. En betald annons däremot slutar leverera i samma ögonblick betalkampanjen är slut. Dessutom har den egna bloggen en högre konverteringsgrad än en betald annons. Det vill säga ett bloggklick (organisk träff i sökmotorn) har en betydligt högre köpbenägenhet än en annonsklick. Dock kan betalda aktiviteter vara ett bra komplement till den övriga marknadsföringsmixen.

Bloggen ger momentum och kvalitetsmedvetenhet hos hela företaget

Ett aktivt informationsarbete kan likställas med företagets nervsystem. Att ständigt söka och hitta nya perspektiv, berättelser, samtalsämnen och inlägg inom ditt företag gör dig alert, uppmärksam, vaken, nyfiken och kvalitetsmedveten. Ett bra informationsarbete startar med att ställa frågor till interna och externa aktörer, människor. Det involverar och engagerar de tillfrågade medan läsarna kan identifiera sig med det skrivna. Tixet är att sätta sig kundens- medarbetarens eller leveranörens glasögon och är en av de nyttigaste och viktigaste övningarna i bloggskrivandet. Bloggen svetsar ihop företaget till ett dreamteam där alla arbetar i samma riktning och i samma anda, vilket skapar samstämmighet och tydlighet ut mot publiken, kundämnena och kunderna.

 

 

Välkommen att höra av dig.

Kontakta oss direkt på: 0733-97 64 97 eller mikael@comigo.se


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *