Tiden, den eviga frågan

Byt ett kundmöte mot hundra kundmöten

Inte skulle du väl tacka nej till en affärsmöjlighet, vare sig den uppstår på Facebook, Twitter, på fina gatan eller varhelst den skulle kunna dyka upp? Inte har du väl bestämt dig för att människor på Facebook eller Twitter är av en annan sort än de du möter ute i verkliga livet?

Visst är människor lika intressanta vare sig du möter dem på nätet eller om du möter dem personligen? Det är ju samma människor, människor av kött och blod, intelligenta, kännande, omtänksamma, kräsna, ja precis som du alltid känt dem och precis så som du. Människor som gärna lyssnar på dig och andra människor när de ska ta viktiga beslut, när de ska ta ställning till något, välja en produkt, ett märke eller när de ska bilda sig en uppfattning om något. Samma människor som kanske får dig att ändra attityd eller som gärna tipsar dig eller hjälper dig när det är du som står inför ett viktigt val.

Nya möjligheter som hjälper oss att vara ännu mer av det vi redan är

De sociala mediernas explosion förändrar förmodligen inte människan. Däremot öppnar de möjligheter som hjälper oss att vara ännu mer av det vi redan är genom att ge oss fantastiska möjligheter att kommunicera, hålla kontakten med nära och kära, med vänner och affärskontakter,  möjligheter att bygga nätverk, skapa rörelser: Det är superenkelt att kommunicera, att hitta och sprida information, att välja och välja bort information.

Tiden, den eviga frågan

Du som har som yrke att tänka i termer som marknadsandelar, kundandelar, varumärkesbyggande, kundrelationer, kundlivslängd, marknadstrappa, räckvidd, one to one , kundbesök, säljcykel, förtroende etc., kanske ser möjligheterna med att lägga ner tid och tankeverksamhet på att närvara i de sociala medierna. Det är där allt fler av dina kunder rör sig och kommer att röra sig. Men tiden är begränsad, det är den för oss alla. Och just tiden är kanske den största invändningen mot att närvara i de sociala medierna. Men tiden du ägnar till att närvara och synas bland dina kunder  är nästan alltid en bra investering. I de sociala medierna är din närvaro dessutom bestående och tillgänglig för fler jämfört med vad du hinner åstadkomma på de timmar du lägger på att besöka en enda kund. Kan du dessutom få dina kunder, kollegor eller vänner på nätet att dela med sig av dina tankar och idéer är investeringen ännu bättre. Att byta vanor är inte det enklaste men du kan testa i en mindre skala genom att byta tre timmar per vecka på ett fysiskt kundmöte mot tre timmar på att möta dina kunder i de sociala medierna.

Välkommen att höra av dig.

Kontakta oss direkt på: 0733-97 64 97 eller mikael@comigo.se


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *