”Med mer datorspelande kan vi skapa den värld vi drömmer om”

Att den nya digitala informations- och kommunikationsteknologin på många sätt förändrat våra vanor, livsvillkor och möjligheter är ju inte en nyhet längre. Människor har på kort tid hittat helt nya sätt att mötas, kommunicera, umgås och agera. Nya livsstilar och kulturer fortsätter att växa fram  och förstärkas ur och kring den nya informationsteknologin. Under maj […]

Trovärdighet, ursprung och syfte viktigt för Google

Googles algoritmförändringar ”Panda” mot länkfarmar pågår för fullt och har redan förbättrat rankingen för ett stort antal webbplatser av hög kvalitet. De flesta av oss har ingenting att vara oroliga över, skriver Google i sitt senaste blogginlägg. Men för de webbplatser som kan ha påverkats negativt av pandaalgoritmerna ger Google vägledning om hur du förbättrar […]

En produkt är aldrig bättre än skälet till varför den skapades

En produkt är aldrig bättre än skälet till varför den skapades

”…Jag vill inte veta varför din produkt är bra, eller varför den väldigt bra, inte heller varför den är utomordentligt bra. Jag vill veta varför du är helt fantastisk.” När du kan berätta det, kan andra berätta det för hela världen. Det som är enkelt att förstå och som har mening är enkelt och meningsfullt […]

Och vad händer bortom Facebook?

Som vanligt befinner vi oss bara i början … ja, så är det ju alltid. Och det finns säkert miljoner anledningar till att fundera över hur du ska skapa din och ditt företags framtid, inte bara genom att ta steget ut i de sociala medierna. Du har all anledning att fundera över, diskutera och besluta […]

Twitter i nyhetsformat, – senaste dygnet om marknadsföring samlat på ett enda ställe

Comigo ger ut Marknadsblaskan, en egen alert spanare som bevakar, sammanfattar och publicerar ”dygnet på Twitter” i ett lättläst nyhetsformat. Varje dag klockan 17.00 kommer den ut för dig som följer oss på Twitter. Väljer du att prenumerera på den har du den som RSS varje dag vid samma tidpunkt. Marknadsblaskan håller koll på twitterämnen […]

Googles krig mot länkfarar gynnar dig som marknadsförare

Googles krig mot länkfarmar gynnar dig som marknadsförare

Googles krig mot så kallade länkfarmar ger dig som satsar på meningsfullt innehåll på hemsidan möjligheter att klättra och i Googles sökmotor. Webbplatser med sämre kvalitet och som är knutna till så kallade länkfarmar får räkna med att få sämre ranking medan webbplatser med bra kvalitet får en bättre ranking. Det blir effekten av Googles […]

Twitter eller Facebook, eller både ock?

Twitter är en mikroblogg som möjliggör för användare att skicka och läsa meddelanden, så kallade tweets. Meddelandena är textbaserade på högst 140 tecken och visas öppet för alla på användarens profilsida. Du kan även dela bilder och videos. En Twitteranvändare kan prenumerera på andra användares meddelandeflöde, vilket kallas ‘”att följa”. En prenumerant kallas ”följare”. Twittrarens […]

Revolutionen i Egypten på Twitter

Under en timme den 11 februari 2011, tidpunkten då Mubarak annonserade sin avgång, var 10 procent av trafiken på Twittter taggad med ”#jan25”, vilket är namnet på revolutionen. Förklaring: punkterna är Twitteranvändare och sträcken länkar mellan är twitterinlägg och retweets. (Retweets = citerade/delade twitterinlägg) (Via gephi.org)

Starta en rörelse

Våga ta ledarskapet

I morgon ska vi träffa intressanta företag på Nyföretagarcentrum i Strängnäs. Där ska vi föreläsa och diskutera Sociala medier. Bland annat talar vi om att ta initiativ till – och leda rörelser i de sociala medierna. Den här videon visar lite vad det handlar om. Och kanske främst handlar det om att våga. En ledare […]

Information som konkurrensmedel

Information som konkurrensmedel. Hur då?

Vår affärsidé är att hjälpa företag att använda sin information som konkurrensmedel. Så formulerade vi oss när vi startade Comigo 2002.  Snart har det gått tio år och affärsidén känns mer rätt än någonsin. På den tiden var syftet med texten att bli läst, bli trodd och skapa handling hos läsaren. När sökmotorerna fick sitt […]

”Du e bjuden” Temat för årets Stockholm Winter Games

Personligt, modernt, spännande tänkte vi när vi planerade årets kommunikationsinsatser för Stockholm Winter Games. Målgruppen var 280 000 ungdomar i Stockholms län. Evenemanget som ägde rum 4-7 januari  arrangeras av Stockholm Games AB i nära samarbete med Stockholms Idrottsförbund och kommunerna i Stockholms län.