Benny har kanske rätt

Appropå Dagens Medias tokiga uppvaktning av riksdagen:

Visst kan man kanske tänka sig att allt fler tänker som Benny när det gäller reklam. Visst går mycket av dagens marknadsföring ut på att a v b r y t a människor med reklam. För visst är det väl i första hand själva programmet eller matchen som tittaren vill se när han eller hon slår på TV-apparaten? Och visst är det väl i första hand breven brevlådan är tänkt för. Och inte är väl telefonen till för att en gåpåig säljare ska ringa och störa mig i mitt hem med sina säljbudskap.

Visst kan man kanske tänka sig att Benny, och faktiskt jag med många andra börjar tröttna på alla som företag vill ha min uppmärksamhet, när jag egentligen vill göra något annat? Jag tycker att man hör det allt oftare.

Om reklamen fortsätter att öka och avbryta människor i deras vardag skulle människorna mycket väl kunna tröttna helt och välja bort de bullrigaste kanalerna till förmån till de mindre bullriga kanaler som källa för information eller underhållning. Det kan mycket väl vara så att annonsörerna också riskerar något genom att tära på människors tålmod med all sin reklam.

Jag tror att Benny har rätt som menar att människor är intelligenta nog att hitta, välja och till och med rekommendera sina vänner produkter som han testat och tycker om. Det finns ju många andra sätt att sprida sin information än att bullra och avbryta människor.

Idag kan människor tack vare nya medier, välja i högre grad vilken information och vilka produkter man vill ha. Man kan också välja vilken information eller produkt man vill rekommendera andra.

Mycket har och kommer att förändras när det gäller marknadsföring tror jag. TVapparater som byter kanal när reklamen bullrar igång låter som en efterlängtad produkt i mina öron. Den kommer om den finns, spridas som en löpeld via människors nätverk, ganska säkert.

Mindre reklam, bättre reklam, rätt riktad reklam, kanske till och med bättre produkter, är kanske vad vi kan se framemot när den nya marknadsföringen får genomslag. Framför allt får vi kanske se att annonsörerna, som kanske inte ska kallas annonsörer i framtiden väljer helt andra kanaler för att nå ut till sina kunder, de kanske även förändrar innehållet i sin reklam, kanske skippar reklamen helt och istället satsar på att serva sina kunder med relevant information till de som verkligen vill ha den. Ja, kanske till och med att de satsar på konversation och på att låta konsumenterna bidrar till att sprida ordet i högre grad.

Och ärligt talat; reklam som samhällsfunktion är nog att tro lite för gott om sig själv va? Här finns mer fakta som kanske hjälper oss att tänka lite större:

Välkommen att höra av dig.

Kontakta oss direkt på: 0733-97 64 97 eller mikael@comigo.se


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *